fredag 22 januari 2010

arbete / praktik

Praktik är ett ganska bra sätt att syselsätta sig när man inte kan gå i skolan, vilket t.ex jag inte kan just nu.
Men jag har funderat över en sak när det gäller praktik, och det är sommarjobb och hur de anstälda behandlar praktikanter.
Jag trivs iofs på GRAPA (stället jag är på),Men trots det är det alltid ngt som inte stämmer, vart man än kommer.
raktikanter får alltid göra allt som de fast anstälda inte vill göra, eller känner att de inte orkar.
Jag menar. Hur givande är det att få ställa sig och diska hela dagen på ett matställe. Det är inte direkt en utmaning att stoppa in allt i diskmaskinen o sätta på? Inte att ta ut det heller. Är man på praktik i köket vill man väll lära sig hur allt fungerar i ett storkök? Hantera en diskmaskin kan man oftast redan, o kan man de inte tar det i villket fall som inte en hel dag att lära sig det.
Jag är o praktiserar i servisen på GRAPA, och det är ett helt ok ställe att va på, men jag undrar hur bra det är, att säta ut en ung tjej utan erfarenheter ( som mej ), till att bära ut mat när stället e fullpackat med folk? Tro mej, servitrisyrket är inte så lätt som det ser ut !

Sen e det sommarjobb. Om man nu praktiserar som ett svin för att få ett sommarjobb, borde väll också praktikanterna gå före andra som söker sommarjobben? Så e de inte på alla arbetsplatser, vilket är väldigt dåligt. allt resulterar till slut med att arbetsplatserna inte får några praktikanter, och vem ska då göra all skitgöra som inte de fast anstälda vill göra?

1 kommentar:

  1. Åhh vad kul att få höra ifrån dig! Har varit lite orolig när du inte har skrivit här på ett tag....Hoppas att det är bra med dig! Kramar

    SvaraRadera