lördag 19 december 2009

Kloka ord om Julen

Nu är det mindre än en vecka kvar till julafton och allt vad det innebär.
Men hur är julen för dom flesta då? Är den glad o varm och fylld av presenter och kärlek?
I mitt huvud är det inte så julen ser ut, tyvärr. Visst hade man önskat att den skulle vara sådan, men det är så lätt att man glömmer hur realiteten ser ut.
Verkligheten är ingen dröm.
Ingen saga.
Ingen fantasi.
Det är sten hård fakta, att på julen ( när människor ska vara så givmilda och vänliga som möjligt) är människor så pass otroligt egoistiska att man inte märker av det själv.
Jag är också sådan, och det vore fel av mig att säga något annat.
Jag menar, hur mycket pengar spenderar vi inte på julklappar? Och varför gör vi det? Jo för att sedan försäkra oss om att då får vi också en massa presenter. Men va fan, miljontals kr bara i Sverige varje jul, om vi hade skänkt alla dom pengarna till välgörenhet? Till människor som värkligen behöver pengarna?
Och då antyder jag på inget sätt att det är fel att ge varandra en julklapp eller två, så länge man alltid kommer ihåg vad julen egentligen går ut på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar